Velkommen til bloggen min.

Jeg skriver om stort og smått som skjer i magedansverdenen: kurs, forestillinger, alt som er knyttet til magedans på ett eller annet vis. Her er det litt av hvert for alle mageinteresserte damer! Følg bloggen på e-mail, så får du vite alle ting du trenger å vite om Oslos magedans scene.

Welcome to my blog about belly dance. You will find information about classes, shows, anything that is (remotely) connected to belly dance. Enjoy!

torsdag 31. mars 2011

Hva ble egentlig sagt?

Foto: Astrid Urbye
Jeg har tenkt en del på Majkens kurs i helgen. Det var inspirerende og lærerikt å være med. I tillegg til å få et grundig innblikk i Majkens danseverden, var det som fasinerte meg mest, ser jeg nå i ettertid, hvordan jeg ble helt revet med av det Majken sa, og tenkte alt var nytt og spennende for meg. Det tok faktisk en stund før jeg skjønte at alt  ikke nødvendigvis var nytt for meg, jeg har stått i 15 år og sagt akkurat det samme, men med andre ord. Jeg skjønte plutselig hvordan elever som kommer fra andre lærere kan si til meg "Det har hun aldri snakket om før, hvorfor har jeg ikke blitt fortalt dette før?" Det kan godt hende at den andre læreren har snakket om det igjen og igjen, men med andre ord, slik at det virker nytt når de hører det fra meg. En skikkelig aha-opplevelse!
Det var også intetressant å se Majken og min tilnærming til kameler. Vi sier stikk motsatte ting, for å oppnå nøyaktig samme resultat.... Nemlig at det er på bakfoten moroa skjer, og at det er magen som gjør jobben.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I have been thinking quite a bit about Majken's workshop last weekend. It was inspiring to watch, and I learned a lot! The most fascinating thing about the workshop, in addition to getting a glimpse into Majken's world of dance, was the feeling of being taken by what she said, and feeling that everything she said was new and exciting. It took quite some time before I realized that all what she said wasn't new to me; I have been saying exactly the same in my classes for 15 years, using different words. I suddenly realized how students coming from other teachers, can say to me: "She never spoke about that, why was I not informed about that before?". The other teacher may very well have been saying exactly the same thing over and over, but using different words than me. And then, the student thinks she hears it the first time from me.
It was also interesting to see how Majken and I work with camels. We say the exact opposite things, to achieve exactly the same result..... That is: all the good and interesting stuff happens on the back foot, and it is the belly that does all the work.

1 kommentar:

  1. Ja, kjenner meg igjen. Både som elev og som instruktør, både når jeg er på dans og når jeg rider (kun i ridesporten jeg selv har vært instruktør bare så det er sagt). Så jeg ser den iakttagelsen fra begge sidene.

    Og så er vi mennesker så ulike på hvordan vi lærer. Noen instruktører lærer og instruerer på samme måte som en selv og da kobler det veldig raskt.

    Andre lærer og instruerer på en annen måte og da kan det ta ett par ganger før poletten triller ned.

    Stort sett synes jeg det er best når ulike instruktøerer lærer ut på forskjellige måter for da lærer jeg mer. Jeg som er litt treig.

    Flere instruks kring samme øvelse gir i slutten bedre resultat for meg. Uansett om jeg sitter på en hest eller står forann ett speil. :D

    SvarSlett