Velkommen til bloggen min.

Jeg skriver om stort og smått som skjer i magedansverdenen: kurs, forestillinger, alt som er knyttet til magedans på ett eller annet vis. Her er det litt av hvert for alle mageinteresserte damer! Følg bloggen på e-mail, så får du vite alle ting du trenger å vite om Oslos magedans scene.

Welcome to my blog about belly dance. You will find information about classes, shows, anything that is (remotely) connected to belly dance. Enjoy!

lørdag 26. mars 2011

Belly Dance Boot Camp med Majken

Vi vil alltid ha hår!


Majken er i Oslo for å holde et kurs i flyt og eleganse, invitert av "Den harde kjerne" på Navlen. I dag har jeg for første gang deltatt på et magedanskurs, sittende komfortabelt på en pute, med penn og papir i hånd. Og observert at alle de 18 elevene på kurset jobbet veldig hardt og så veldig bra ut! Jeg likte godt Majkens presentasjon av bevegelsene. Hun sa "Dette er mine idealer, det er ikke sikkert jeg alltid klarer å gjøre det selv. Men jeg jobber alltid med det!"

Veldig flinke og svært svette elever!
Jeg har sett Majken danse i mange år, og jeg har jobbet mye med henne. Når jeg tenker på Majken tenker jeg mye og stort: mye fart, mye bevegelse rundt scenen, mye snurr, mye hår, mye skjørt. Det var veldig interessant å høre Majken selv forklare hva hun tenker når hun danser!Og skjønne litt bedre hva som gjør Majkens dans til akkurat det den er.


Dette er noe av det jeg hørte i løpet av dagens kurs:
Subb med føttene! Ellers blir det fort en følelse av telling i dansen.
Vri hodet/legg det litt på skakke, så det kommer først i lekre, dramatiske piruettter.
Aktiviser magen i arabesquer!
Unngå kladdehånd i bakhodet!
Nå som dere kan det, gjør det en gang til med patos!
En av forskjellene på en elev og en danser er at danseren lar hodet gi liv til bevegelsen istedet for å holde det helt stille.
Vi vil alltid ha hår i fri bevegelse! Vi vil alltid ha lang nakke!
Snurr aldri med magen ut!
Du må oppføre deg som en liten muskelbunt hvis du skal gjøre ting fort!
Kjenn etter: er det bare et trinn jeg gjør, eller er det et poeng med det jeg gjør?Ta fram feelingen!



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Majken is in Oslo this weekend, teaching a workshop of elegance and fluidity in the dance. Today, for the first time in my life, I have participated in a belly dance class, sitting comfortably on a pillow, having a pen and paper in my hands. I observed that all the 18 students in the class worked really hard, and they looked good! I liked how Majken presented her material: "This is my ideal way to dance, although I might not always manage to do it like this. But I always try to".
I have seen Majken dance for many years now, and I have worked a lot with her. When I think of Majken, I think "a lot of" and "big": a lot of speed, a lot of movement across the stage, many turns, a lot of of hair, a lot of skirt.It was very interesting to hear what Majken thinks herself when she is dancing. And to understand a little better exactly what makes Majkens dance what it is.
Highlights from today's class:
Drag your feet on the floor!
Tilt your head for a beautiful and dramatic turn!
Use your belly for support when doing an arabesque!
Avoid a heavy, dead hand in the back of your head!
Now that you know it, do it one more time, this time with feeling!
The difference  between a student and a dancer is that the dancer lets the head help her movement, rather than holding her head completely still at all times.
We always want hair! We always want a long neck!
Never turn with your belly out!
Pay attention: is this just a step I am going, or does it have a purpose? Bring out the feeling!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar