Velkommen til bloggen min.

Jeg skriver om stort og smått som skjer i magedansverdenen: kurs, forestillinger, alt som er knyttet til magedans på ett eller annet vis. Her er det litt av hvert for alle mageinteresserte damer! Følg bloggen på e-mail, så får du vite alle ting du trenger å vite om Oslos magedans scene.

Welcome to my blog about belly dance. You will find information about classes, shows, anything that is (remotely) connected to belly dance. Enjoy!

torsdag 17. mars 2011

Ansak: vakker musikk, vanskelig koreografi!

 I dag begynner trinn 6, og vi skal jobbe med en koreografi til Ansak, en Oum Kalsoumslager. Jeg synes musikken er nydelig selv om min samboer stadig mumler "Du kan da ikke danse til den! Den er altfor tung og treig!"  Men det kan jeg, og koreografien ble til og med veldig fin, når sant skal sies....

Nedenfor finner du en artikkel fra Al Raqassa nr 1, hvor  teksten er oversatt til norsk.

Oum Kalsoum (1904-1975) er stjernen over alle stjerner i arabisk musikk. Hennes enorme popularitet gjør at hennes musikk fortsatt høres overalt i Egypt, fra taxier, restauranter og radioer, mer enn 30 år etter hennes død. Alle Kairodansere har minst en Oum Kalsoumsang på sitt repertoire. Den første som danset til hennes musikk var Sohair Zaki, som danset på Oum Kalsoums egen oppfordring.

Denne sangen ble skrevet til Oum Kalsoum i 1961.
Tekst: Maamoon Al Shanawy
Melodi: Baligh Hamdi

Oum Kalsoums sanger er svært lange, og varer gjerne opp i mot en time. Man danser derfor til utdrag fra musikken, ikke hele sangen.

Du kan se Oum Kalsoum synge på youtube, der ligger en hel rekke av hennes opptredener.

En svært dansbar versjon av Ansak kan du finne på CDen:
“Leila presents: Sukara, Egyptian Bellydance music, Vol 2”, www.leilainegypt.com

Ansak? Da kalam? Glemme deg? Mener du det?
Ansak? Ya salam! Glemme deg? Utrolig!

Aho da alli mosh momkin. Det kan jeg ikke.  
Abadan! Det kan jeg aldri!
Wala afaker fih abadan. Jeg kan aldri tenke på det (å gjøre noe sånt).

Da mustahil..... albi yamil Det er umulig.... at mitt hjerte vil svikte deg
We heb youm gheirak......abadan Og at jeg en dag vil falle for en annen enn deg.... Det vil aldri skje!

Wa la leila, wala youm
Ikke en natt, ikke en dag
Ana douqt ennoum......Ayam boadak Har jeg smakt på søvnen ( fått sove)...De dagene du var borte

Kan albak fein? Hvor var hjertet ditt?
Wa hananak fein, kan fein albak? Og hvor var din ømhet, hvor var hjertet ditt?

Ana ansa gafaak wa azabi maak
Jeg kan glemme din ufølsomhet og min lidelse med deg
Ma ansaash hobbak (Men) jeg kan ikke glemme min kjærlighet til deg.

Wa ahab tani, leih? Hvordan skulle jeg kunne elske på nytt?
Wa amel bihobak eh? Og hva skal jeg gjøre med min kjærlighet til deg?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar