Velkommen til bloggen min.

Jeg skriver om stort og smått som skjer i magedansverdenen: kurs, forestillinger, alt som er knyttet til magedans på ett eller annet vis. Her er det litt av hvert for alle mageinteresserte damer! Følg bloggen på e-mail, så får du vite alle ting du trenger å vite om Oslos magedans scene.

Welcome to my blog about belly dance. You will find information about classes, shows, anything that is (remotely) connected to belly dance. Enjoy!

torsdag 27. oktober 2011

"Jeg klarer aldri å huske en koreografi!

Foto: Jan Robert Williamsen
Og jeg kommer aldri til å klare å huske en hel koreografi, noen sinne!"

Dette er et frustrert utsagn jeg hører med jevne mellomrom fra elever. Jeg forstår at det føles sånn, men jeg tror ikke på det. Jeg tror ikke at det er noen som er skapt slik at de ikke kan lære å huske en koreografi. Derimot tror jeg at å huske en koreografi er en ting som må øves på, på samme måte som man øver på hofteslag, sirkler og kameler. Så selv om det er frustrerende og irriterende er det lurt å melde seg på koreografikurs, og øve opp sine "koreografihuskeferdigheter".

Mitt tips for å klare å huske en koreografi er (i tillegg til å ikke henge seg opp i at "Jamen jeg får det ikke til!") å høre på musikken. Og å kjenne etter hvilken fot man står på til enhver tid, for det gjør det enklere å forstå hvilken fot bevegelsen fortsetter på. Jeg er selv ekstremt dårlig til å telle, og når jeg danser med andre, er det alltid de som må ta seg av tellingen. Jeg hører på de ulike instrumentene, rytmene, strofene og ordene og prøver å koble bevegelsene til det jeg hører. Da går det av seg selv, og jeg slipper å huske "2 kameler til høyre, en snurr og 3 hip drop". Jeg husker veldig lite uten musikk, så når elever spør "Hva kommer etter dette?", vet jeg faktisk ikke svaret. Men når musikken kommer på, kan jeg forklare etter alle kunstens regler.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"I never manage to remember a choreography! And I never will be able to!"
I have heard these sentences many times from my students. And while I do understand their feeling, I don't believe them. I do not believe that certain people are made in such a way that it is impossible for them to learn a choreography. I do believe, however, that learning choreographies is a skill just like any other skills, and needs practise. So, even though it might be irritating, annoying and frustrating, it is a good idea to sign up for choreography classes, and  and practise "learning a choreography skills" regularily.
My best advice when learning a choreography, is to listen to the music. And to pay attention to which leg you stand on, because then you will automatically know which foot is next. As for my self, I am incredibly bad at counting. I just can't count. Instead I listen to the music, and try to connect the movements to what I hear: instruments, rythmns, melodic lines and words. Then the choreography comes automatically, and I don't have to remember " 2 camels to the right, one turn and 3 hip drops". I hardly remember anything without the music, and when my students ask me "Wcich step is after this one?", I really don't know. But when I hear the music, I can easily explain everyting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar