Velkommen til bloggen min.

Jeg skriver om stort og smått som skjer i magedansverdenen: kurs, forestillinger, alt som er knyttet til magedans på ett eller annet vis. Her er det litt av hvert for alle mageinteresserte damer! Følg bloggen på e-mail, så får du vite alle ting du trenger å vite om Oslos magedans scene.

Welcome to my blog about belly dance. You will find information about classes, shows, anything that is (remotely) connected to belly dance. Enjoy!

torsdag 13. oktober 2011

En magedanserinnes ferieaktiviteter

Jeg har fri denne uken, og hva gjør så en magedanserinne når hun har en sårt tiltrengt uke fri? Jo, i stedet for å stå ned i sitt eget studio og undervise, går hun på kurs hos andre magedansere...

Eller, "magedansere" er vel ikke helt riktig ord. På CAK er det tyske Claudia Heinle som holder kurs dette semesteret, og hun er tidligere Suraya Hillal dame. Hillaldans og magedans er vel to så forskjellige dansestiler som man kan tenke seg, selv om begge hevder å være arabisk dans.

Jeg er personlig ikke opptatt av Hillal dans, jeg liker bedre den dansen jeg oppfatter at faktisk blir danset i arabiske land, nemlig magedans. Men jeg traff Claudia for en kopp te tidligere i høst, og bestemte meg da for å prøve en time hos henne, fordi hun hadde mange interessante tanker og mye kunnskap om arabisk dans.

Foto: Jan Robert Williamsen
Som lærer selv er det svært nyttig å gå på kurs hos andre, som jobber med helt andre ting enn man selv gjør, for å sette seg litt inn i hvordan det er å være elev. Jeg har mine forklaringer og bilder som er så opplagte i mitt eget hode, at jeg ikke nødvendigvis forstår at mine elever synes det kan være vanskelig å forstå dem. I denne timen fikk jeg oppleve hvordan Claudia brukte bilder og forklaringer som var helt opplagte for henne, men som ikke gav noe særlig mening for meg i min dans. Det var en lærerik opplevelse, og vel verd å ta med seg i egen undervisning.

Hillal inspirert dans og egyptisk (magedans) er svært ulike former for dans, og jeg syntes det var interessant at vi ikke gjorde en eneste hoftebevegelse, sirkel, kamel eller shimmy i løpet av 1 og en halv time. Derimot satt vi på gulvet og pustet og strakk i store deler av timen. Jeg oppfattet ikke bevegelsene som "arabiske", kanskje mer som yoga eller pilates, men jeg ble helt slått ut av dem. Jeg ble så forferdelig trøtt, og sank sammen på sofaen da jeg kom hjem, og klarte rett og slett ikke å stå opp igjen. Det var deilig, på en annerledes måte enn det pleier å føles etter at jeg har danset.

I løpet av timen danset vi også som giraff, tiger, salamander, ape og elefant, dvs vi gikk rundt i rommet og beveget oss som disse dyrene.

Etter å ha tatt klasser med Hillalinspirerte damer tidligere visste jeg hva jeg gikk til i denne klassen. Hillalstil er fortsatt ikke noe jeg ønsker å drive med, men det kan være nyttig å få innspill fra ulike kanter, for å bli en bedre danser innen sin egen stil. Og Claudia er en nydelig danser, og det er alltid inspirerende med folk som er flinke i det de holder på med.

Claudias hjemmeside:
www.tanz-raum.com



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


I have me week off this week, and what does a belly dancer do in her week off? Rather than spending her time in her studio, teaching belly dance, she takes classes with other belly dance teachers.....
"Belly dancer" is probably not the correct word whe nit comes to Claudia Heinele. She is the guest teacher at CAK this fall. She is a former Suraya Hillal dancer. Belly dance and Hillal dance are as different as 2 styles can possibly be, even though both styles claim to be Arabic/Egyptian. Personally I am not a big fan of Hillal dance. I prefer the dance I see that Arab ladies (and men) actually dance throughout the Middle East, belly dance. But, I met Claudia for a cup of tea earlier this fall, and she has a big knowledge about Arabic dance, so I decided to take a class.
As a teacher, it is very useful to take classes with other teachers, to experience what it is like to be a student. In my teaching, I have a set of explanations and pictures that are so obvious in my head that I sometimes don't manage to understand that my students might find them difficult to comprehend. In this class, I got to experience how Claudia used pictures that very veryclear to her, but they didn't nessescarily make sense to me, in my head. That was a very useful lesson, that I will bring on in my own teaching. 
Hillal dance and belly dance are 2 very different styles, and I found it interesting that during 1 and a half hour, we didn't do a single circle, camel, shimmy or hip work. We did sit on the floor doing breathing and streching exercises for quite some time. I didn't get the movements as "Arabic", more like yoga or pilates. But they did knock me out! I was so sleepy and tired when I came home after class. I collapsed on the sofa, and I couldn't possibly get up again. It felt good in the body, in a different way from the usaual feeling I get after dancing. 
During the class we also danced like a giraffe, tiger, monkey, slamander and elephant, that is, we walked around the room portraying these animals. 
I have taken classes with teachers inspired by Hillal earlier, and I knew what the class would be like. This style is still not for me, but it is always useful and interesting to have inspiration from differnt places, to become a better dancer within your own style.Claudia is a beautiful dancer, and it is always inspiring to see people who are good at what they do!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar