Velkommen til bloggen min.

Jeg skriver om stort og smått som skjer i magedansverdenen: kurs, forestillinger, alt som er knyttet til magedans på ett eller annet vis. Her er det litt av hvert for alle mageinteresserte damer! Følg bloggen på e-mail, så får du vite alle ting du trenger å vite om Oslos magedans scene.

Welcome to my blog about belly dance. You will find information about classes, shows, anything that is (remotely) connected to belly dance. Enjoy!

fredag 15. april 2011

Al Chouf (Oslo)

Fotogen mezzah som ser bedre ut enn den smaker
Al Chouf ligger i kjellern under Cafe Frølich i Drammensveien. Helt siden starten har Yasmin vært fast danser her, selv om man også kan se en rekke andre dansere som vikarierer for henne når hun er opptatt på annet hold. 

Restauranten er relativt stor, og det blir derfor ikke en særlig intim stemning i rommet. Til tross for at det er plassert messingfat og vannpiper til pynt får jeg mer følelsen av å sitte i en norsk høyfjellstue enn i en arabisk oase. Maten er ikke blandt den billigste i byen, og den er strengt tatt ikke av den beste heller. Spis mezzaen, den er i hvertfall hakket bedre enn hovedrettene.

Det er et stort, fint dansegulv i midten av lokalet. Så lenge danserinnen holder seg der, ser de fleste ganske godt. Scenen er godt opplyst. Når hun går rundt mellom bordene er det værre: Pga. mange store søyler i rommet vil halvparten av gjestene ikke se danserinnen til enhver tid. Lyden er bra!

Da jeg var der sist var det en ny, og for meg, helt ukjent danser som opptådte. Jeg hadde aldri hørt om henne før, og gledet meg stort til å se henne i aksjon. Hun hadde dessverre vanskelige arbeidsforhold. Vi var to små bord og et langbord i restauranten, og stemningen var en smule laber. Ved langbordet snudde damene seg demonstrativt vekk, og skulle i hvertfall ikke se på henne. Dessuten vet jeg at hun ble bedt om å komme ca 40 minutter før hun skulle danse, og da blir det ikke så mye tid til å forberede seg.

Hun danset 2 nummer. Jeg må si at jeg ble litt forbauset over at hun danset sine 2 innslag i samme drakt. Jeg forventer et draktskifte når danserinnen gjør en ny entre, det er en viktig del av pakken. Skal man ut og danse offentlig, må man faktisk investere i et visst antall drakter, slik at man har noe å skifte mellom.
Mellom de 2 innslagene sine stod danserinnen og ventet i døren inn til kjøkkenet, iført kostymet sitt, uten å dekke seg til på noe som helst vis. Det ser dessverre litt uprofesjonelt ut. En magedanser må være mystisk og glamorøs, og en enkel måte å oppnå det på, er å trekke seg helt tilbake når man ikke danser.

Jeg havnet i klammeri med kelnerne, og fikk skikkelig kjeft for å være en masete plageånd. Men ”masingen” min var høyst berettiget og på sin plass:
Jeg ringte på forhånd for å forhøre meg om det var magedans den kvelden, og fikk beskjed om at: ”Jada, her er det dans, bare kom”! Da jeg kom var det folk ved 2 små bord, så jeg spurte igjen: ”Er det helt sikkert at det er dans i kveld”? Det sa de at det var, så jeg kunne bare sette meg ned. Jeg ville ikke bestille før jeg hadde fått vite navnet på danseren, hvorpå de sa at det er Yasmin, og ”hun kommer garantert, med mindre hun blir påkjørt av trikken og dør på vei hit”! Jeg ba dem ringe og dobbeltsjekke, hvorpå de kom slukøret tilbake og sa, ”Nei hun er i Italia i dag, og kommer visst ikke...” Dette må de ha visst allerede da jeg ringte og spurte om det var dans et par timer tidligere på kvelden. Jeg fortsatte å insistere på at jeg ikke ville bestille før jeg var garantert magedans, og først da kontaktet de vikaren. Kelnere SKAL IKKE lyve for sine kunder, så dette satte en betydelig demper på humøret. At dansen heller ikke var noe å rope hurra for, gjorde ikke opplevelsen bedre.

Al Chouf
Henrik Ibsens gate 60 C
Tlf: 22 55 00 47
 www.alchouf.no

Danserinne: Yasmin og diverse vikarer
Dansevennlighet: Delvis veldig bra! Lett å se danserinnen på dansegulvet, litt vanskeligere når hun går rundt i lokalet.
Antall danseinnslag: som regel 3 (Flest i byen!)
Miljø: Upersonlig og norsk høyfjellstueinteriør. Ikke spesielt hyggelige kelnere.

Anbefales? Tja.... Jeg kan ha hatt uflaks med omstendighetene den dagen. Men det frister ikke til umiddelbar gjentagelse. 2 kameler.

PS, det går rykter om at Al Chouf er nedlagt. Jeg har ikke vært og sjekket dette selv, men nettsiden deres er fortsatt oppe og går.

Anmeldelsen stod på trykk i Al Raqassa nummer 4, 2011. Abonnement på bladet kan bestilles på hilde@magedans.no.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

You find Al Chouf restaurant in the basement of Cafe Frølich, in Henrik Ibsensgate 60 C. Yasmin has been the resident dancer here, although there are different dancers filling in for her when she is occupied elsewhere.

The restaurant i s quite big, so the atmosphere isn't very intimate and cosy. In spite of brass trays and water pipes decorating the place, it feels more like a Norwegian mountain resort than an Arabic oasis. The food is not the cheapest in town, and frankly speaking, it isn't the best in town either. Go for the mezza, it it somewhat better than the main courses.

There is a big dance floor in the middle of the room. As long ad the dancers stays there, everybody will have a good view. The dance floor is well lit. When the dancer moves between the tables, it is worse to see. Big columns block the view for half of the audience at any given time. The sound is good!

Last time I visited Al Chouf there was a new and unknown (to me, at least) dancer performing. I had never heard of her, and was exited to see her dance. Unfortunately, she had difficult conditions to work under. We were only two small tables and one big, and the atmosphere was a bit gloomy. At the big table, all the ladies turned away from her, and made a big point of not wanting to watch her. I happen to know that she was asked to come and dance 40 minutes before the show, so she didn't have much time to prepare.

She had two appearances on stage. I was a bit surprised to see her dancing twice in the same costume. I expect a new costume when the dancer makes her second appearance, that is an important part of the package. If you are dancing in public, you have to buy several costumes, to have something to change between. In the brak between her two dances, she was standing in the kitchen door, wearing her costume, not covering up at all. Unfortunately that looks a bit unprofessional. A belly dancer has to be mysterious and glamorous, and a very simple way to achieve that is to withdraw completely between the performances.

I got into a "fight" with the waiters, and they really told me off. I called in advance, asking if there would be belly dance that night. They said yes, just come. As I arrived, I saw that the restaurant was almost empty, and asked again, is there any belly dance here tonight? They told med yes, and to sit down and order. I asked who was dancing that night, and they said Yasmin would dance, and "she will be dancing, unless she is hit by a train and dies on her way here". i asked them to call her and check that she was actually going to dance that noght, and when they did, they reported to me " She is in Italy today, and will not be dancing". I refused to order food until they guaranteed that there would be belly dance, and they contacted the replacement dancer. Waiters are not supposed to lie to their guests, and this made me rather unhappy with the service and the evening all together. The dance wasn't particularly good either, so I was not satisfied with my evening.

Dancer: Yasmin and several others
Suitabilty for dance: Partially very good! It is easy to see the dancer when she is on the dance floor, more difficult when she dances between tables.
Number of dances: Usually 3 (most in town)
Atmosphere: Feels like a Norwegian mountain resort. Impersonal. Unfriendly waiters who lie to you.
To be recommended? Well, I don't really know.... I might have been unlucky with the circumstances that day, but it doesn't tempt me to go back any time soon.
2 camels!

1 kommentar:

  1. Al Chouf er definitivt lagt ned. Det var vel ikke min anmeldelse som satte spikeren i kista, akkurat, men det er nok flere enn meg som syntes maten var vond og kelenerne sure...

    SvarSlett