Velkommen til bloggen min.

Jeg skriver om stort og smått som skjer i magedansverdenen: kurs, forestillinger, alt som er knyttet til magedans på ett eller annet vis. Her er det litt av hvert for alle mageinteresserte damer! Følg bloggen på e-mail, så får du vite alle ting du trenger å vite om Oslos magedans scene.

Welcome to my blog about belly dance. You will find information about classes, shows, anything that is (remotely) connected to belly dance. Enjoy!

mandag 2. mai 2011

Fusion


 

Fusion er blitt så polulært for magedansere. Man har Tribal fusion og Dark Gothic fusion, dansestiler som overhodet ikke har noe med magedans å gjøre, men som blir plassert i båsen magedans. Sannsynligvis fordi man ruller på magen, slår med hoftene og rister her og der og rundt omkring. Så har man alle magedansfusionsjangrene: Spansk-arabisk, tango-arabisk, hip hop-arabisk, ballett-arabisk, russisk folkedans-arabisk, jeg kunne fortsette i det uendelige. Jeg har sett veldig mange av disse blandingene, både live og på video. Felles for de aller, aller fleste dansene jeg har sett, er at det er middels gode magedansere, som fusjonerer inn noe de slett ikke kan, f.eks flamenco eller tango. Det får meg til å lure, gjør de dette simpelten fordi de er såpass dårlige til å danse magedans at de må sprite opp opptredenen sin, eller tror de at det de gjør faktisk er fusion? For meg er fusion at man smelter 2 ulike stiler sammen, og det er en forutsetning at man behersker begge stilene like godt. For meg er Ansma den eneste som virkelig har lykkes med fusion, hun har blandet kampsport med magedans på en helt fasinerende måte. Fusion skal og må være vanskeligere enn å danse en rendyrket stil, fordi man må beherske dobbelt så mye før det blir et bra resultat.
Se på dette filmklippet for et strålende eksempel på svært mislykket fusion: pakistansk filmstjerne synger på urdu og danser "magedans". Det kan hende at hun er god til å synge og danse pakistanske danser (som helt klart ligger i bunnen av opptrednen hennes), men hun kan ikke danse magedans, og burde nok ha latt være..... I hvertfall sørge for ikke å bli filmet mens det pågikk....

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fusion has become very popular among belly dancers. There is Tribal Fusion and there is Dark Gothic Fusion, styles that have absolutely nothing to do with belly dance, but still are put in the same category as belly dance. Probably because those dancers roll their bellies, do hip drops and shake their bodies, just like belly dancers do. Then there are all the different belly dance fusions: Spanish-Arabic, Tango-Arabic, hip hop- Arabic, Russian Folklore-Arabic, ballet-Arabic, I could go on for ever. I have seen a lot of these mixes, both live and on videos. The one thing in common for most of the dancers in these performances, is that they are not-so-great belly dancers, fusioning something they do not master, such as Flamenco or Tango. That makes me wonder, are they doing these fusions because they are lacking in belly dancing skills, and feel that they need to make their show more spectacular, or do they actually believe that what they do, is fusion? For me, fusion is the melting of 2 different styles, and it is essential that the dancer masters both styles equally well. In my opinion, Anasma is the only dancer who has succssessfully managed to make a true fusion, she has mixed martial art and belly dance in a wonderful way. Fusion should be more difficult than dancing a pure style, as both styles must be equally strong in order to make a good result.
Have a look at this clip. It is a perfect example of how bad fusion might turn: Pakistani movie star sings in Urdu, and dances "belly dance". She might be a good singer, and she might be good at dancing Pakistani dances (which is obviously in the base of her technique), but she can not dance belly dance, and would be better off if she didn't.... At least she should make sure not to get filmed while dancing....

14 kommentarer:

  1. Enig med deg Hilde! Jeg har heller aldri forstått meg på dette med fusion. Og klippet du har lagt ut her er jo... eh... altså... Trøste og bære!!!

    SvarSlett
  2. Helt enig - man blir i regel flink på det man gjør/gjenntar mye og to forskjellige stiler som skal fusjoneres, ja, det blir mye trening det dersom det skal se bra ut! Jeg synes jeg har fullt opp med å bevege meg rett og riktig sett til egyptisk magedansstil. Jeg var på Anasmas fusion-time på 1001-Natt, og visst det var moro det, men jeg kan ikke se når jeg skal få brukt det i min magedans og timen var rett og slett altfor vanskelig for meg! Jeg har jo ikke gått pantominkurs, teaterkurs, cirkusskole, trent gymnastikk, hiphop, wushu eller lignende som den damen har :)

    SvarSlett
  3. Jeg har fått veldig mye tilbakemeldinger på dette innlegget, på facebook, muntlig og på mail. Det er tydelig at dette er et tema som engasjerer! Og at det er flere som er enige med meg, det er godt å vite i disse fusiontider!

    SvarSlett
  4. Ja, smaken er som kjent som baken.
    På min side er jeg ganske uenig i mye av det du skriver over, Hilde. Jeg er interessert i alle typer magedans, spesielt fusion fordi jeg mener det er et spennende uttrykk for en verden som i økende grad er globalisert og multikulturell. Den stilen jeg er mest tiltrukket av kalles Tribal Fusion, et navn som jeg mener er problematisk fordi den egentlig ikke har noe med noen bestemt stamme å gjøre og fordi det stort sett dreier seg om magedans-bevegelser utført med et litt annerledes teknisk fokus og med positurer inspirert av flamenco og Odissi (klassisk Indisk dans). Den inneholder etter min oppfatning flere bevegelser fra magedans enn fra noen annen danseform og jeg stiller meg derfor uforstående til påstanden om at den ikke har noe med magedans å gjøre. Jeg er også skeptisk til utsagnet om at hvis en blander inn elementer fra flere danseformer må en ha like stor kunnskap om alle. Vil det si at alle som vil opptre med Egyptisk kabaret-dans må ha en solid forståelse for ballett fordi danserne på Cairos nattklubb-scener lot seg inspirere av holdningen, fotarbeide og arabeskene fra denne danseformen? Hvor går grensen mellom tradisjonelle danser og "fusion"? Og hvem har rett til å sette den grensen?
    Forøvrig synes jeg det er urettferdig å sette så mange dansere i en bås og illustrere poenget med en video som er såpass.... ja, hva skal jeg si? Som en fusion-danser kjenner jeg meg ikke igjen, for å si det sånn. For all del, alle har rett til sine meninger og til å gi uttrykk for dem i blogger, artikler osv. men jeg synes at voksne kvinner burde heve seg over bruken av latterliggjøring for å få fram sitt budskap.
    Riktignok er Anasma en fantastisk danser, men hun er langt fra den eneste. Hva med Rachel Brice, Mira Betz, Elizabeth Strong, Samantha Emanuel, April Rose og Donna Mejia for å nevne noen. Dersom dere ikke er kjent med disse navnene vil jeg påstå at dere ikke har noen rett til å si at Anasma er den eneste som har lykkes.
    Selvfølgelig finnes det mange useriøse aktører innen «fusion» sjangeren, akkurat som det finnes useriøse aktører innen mer tradisjonelle danseformer. Tribal Fusion lider etter min mening av de samme ufordelaktige forholdene som magedans generelt: det blir ikke tatt seriøst nok av almenheten, forventningene til danseteknisk og kunstnerisk kvalitet er lave og der det finnes muligheter for ambisiøse unge dansere til å studere ballett, jazz og moderne på heltid på universitetsnivå, finnes ikke de samme mulighetene for magedansere. I tillegg har Tribal Fusion kun eksistert siden 1990-tallet og er i stadig forandring.
    Da jeg var på studie-tur til San Francisco (fødestedet til Tribal Fusion) i høst fikk jeg bekreftet noen av mine bekymringer mht magedansekulturen der. Den er preget av en viss historieløshet og et jag etter nyskaping som ofte går på bekostning av danseteknisk og kunstnerisk kvalitet. Det synes jeg er trist. Men, det må ikke være slik. Vi jobber med saken. Det må være mulig å kombinere en forståelse for midt-østens dansetradisjoner med en individuell kunstnerisk visjon og et ønske om å gjøre dansen til sin egen.

    SvarSlett
  5. Hei Miriam!

    Takk for innlegg med mange tanker! Veldig stas med tilbakemeldinger, altså!

    Jeg kommer til å skrive en artikkel om temaet i en eller annen utgave av al Raqassa, og da vil jeg helt klart referere til ditt innlegg med dine invendiger og spørsmål, for å få en grundig belysning av temaet fusion.

    Jeg har selvfølgelig grublet en del på hvor grensen går mellom fusion, og å hente inspirasjon ftra andre stiler, som du påpeker i innlegget ditt.

    Jeg er forøvrig kjent med flere av navnene du nevner, og jeg liker ikke det de gjør, så du har rett, smaken er så forskjellig som den kan få blitt. Jeg er klar over at særlig Rachel Brice med sitt samarbeide med Bellydance Superstars er et veldig stort og profilert navn innen sin sjanger, men jeg blir ikke imponert eller fasinert av det hun gjør, jeg blir bare sur...

    Men, jeg gleder meg til å skrive artikkel, og det kan hende jeg tar kontakt med deg for å høre hva du mener om saken!

    SvarSlett
  6. Bare ta kontakt, jeg kunne godt skrevet mye mer om temaet, merker jeg.
    :-)

    SvarSlett
  7. Den här videon var inte kul att se, jag vet inte om jag ska bli bekymrad eller om jag tycker att det hela är mest pinsamt. Därmed inte sagt att alla fusiondansare uppträder på det här sättet. Likaväl. Jag har inte dansat länge, jag är långt ifrån expert på rörelser och tekniker inom egyptisk magdans, men kan i varje fall se att det här riskerar att bli uppfattat som "en helt annan typ av show". Och vid dagens slut handlar det väl om vad man som dansare vill förmedla och ge för budskap. Tyvärr har jag upplevt något liknande då jag var på restaurang i London. Jag hade själv dansat två kortare koreografier och satt till bords med min sambo, bror med fru samt övrigt födelsedagssällskap då restaurangens fasta magdansös gjorde entre. Det började lovande med entre med slöja, men gick ganska fort över till att bli mer och mer MTV-dans: "tipping av bäcken", vilda kast med huvud och hår runt runt runt, "pupper i maten" etc etc. Hon lyckades också klämma in några trix med saidikjäppen till technomusiken, men jag är inte rätt person att uttala mig om det. Hon får väl svänga på sin kjäpp till den musik hon önskar, kan man ju tycka. Det 15 minuter långa framträdandet avslutades med att hon galopperade runt i restauranten fram och tillbaka på ett sätt som nästan var svårt att förhålla sig till som matgäst. Hon verkade rätt och slätt speedad! Uppträdandet hon gjorde upplevde jag som en slags fusion av magdans, tribe och ren afrodans. Och kanske är det så restaurantägare önskar det? Att det inte behöver vara en ren stil?

    SvarSlett
  8. Hei, Hilde.
    Jeg må si meg enig med Miriam med det meste hun skriver. Jeg tenker at vi må ta innover oss det faktum at danseuttykket er i stadig utvikling. Raks Sharki er ikke engang 100 år i den form vi kjenner den i dag. Tidligere var det ingen som danset slik. Tror du det var protester den gang på denne nye uhørte utviklingen med å blande inn balletteknikk i Ghawazee/ Shaaby/ andre folkedanser? Eller tror du det var en unison ovasjon over utviklingen?
    Verden endrer seg konstant. Det er sårt å se at det man holder høyest i verden er i ferd med å få en annen status enn det engang hadde. Eksemplene står i kø. Ta språket. Det er i en vanvittig endring. Men, hvor lenge har vi snakket som vi gjør her i Norge? Kunne du gjennomført en samtale med en person fra 1700tallet i dag? Eller med en viking? Problemet med en fra 1700tallet er vokabularet. Om vi er enige om at kjernespråket er relativt likt, så brukte de utstyr i sin hverdag, og vi bruker utstyr i vår hverdag, som er ukjent for begge, og vil vanskeliggjøre kommunikasjonen enormt. Sånn er det med dansen og. Hvis folket som levde for 700 år siden skulle diktert hvordan vi i dag skal ha lov å danse, så hadde vi drevet med helt andre former for bevegelseskunst enn vi faktisk gjør. I flere hundre år var dans forbudt på våre kanter... Var det slik at den tidens mennesker skulle lagt føringene så hadde vi ikke hatt denne diskusjonen her og nå i det hele tatt. Ingen hadde danset.
    Fremstiller man seg som en representant for en gitt stil skal man vel ære den med å gjøre sitt aller aller bete til å fremstille den korrekt. Men Tribal Fushion har aldri prøvd å selge seg som Raks Sharki. Det er et annet uttrykk, en annen energi, en helt annen kvalitet som stiller helt andre krav til danserinnen enn Raks Sharki, til sammenlikning.
    Og vedr filmklippet: Enig med Miriam der og. Og, min første tanke var at det er et ironisk innslag. Jeg tror klippet er ment ironisk, humoristisk i en sammenheng vi kanskje ikke forstår siden vi ikke kan indisk språk??

    SvarSlett
  9. Jeg tror ikke dette var ment som et ironisk innslag, nei, jeg tror det var gjort i dypeste alvor av pakistanske filmskapere som skaper sine magedansfantasier, på lik linje med hvordan vi lager med våre magedansfantasier.

    Jeg er for øvrig helt enig i at danseuttrykket er i stadig utvikling, og jeg er for fornyelser i dansen. Jeg gjør helt klart ting i min dans, som man ikke gjorde f.eks i 1957.

    For meg dreier det seg likevel om noe annet,nemlig å skille to ulike dansesjangre. Magedans/sharqi/oriental, er noe helt annet en tribal og fusion. Jeg ser ikke hvorfor Tribal og fusion mennesker på død og liv skal inn i magedans-settingen? Kall det moderne dans, kall det etnisk inspiret dans, kall det amerikansk tull og tøys dans, hva som helst, men bland det ikke inn i magedans. Tribal og fusion er levende og selvstendige danseformer, som ikke har noe med arabisk dans å gjøre i det hele tatt, mener nå jeg.

    Min definisjon på fusion er i denne sammenhengen at man setter sammen to ulike dansestiler, ikke dark fusion osv.

    Og bare av ren nysjerrighet: hvor mange ganger har man sett dyktige magedanserinner som fusjonerer flamenco i en vellykket koreografi, med like mye kunnskap og evner i og vekt på begge stilene? Jeg har ennå ikke sett noe slikt, selv om mange holder på med f. eks spansk-arabisk "fusion". For meg er det ikke nok at man løper rundt og vifter med et skjørt og ruller litt i håndleddet, det blir ikke flamenco av den grunn, og magedansen forsvinner gjerne i all skjørteviftingen, så det blir hverken spansk eller arabisk teknikk, særpreg eller følelse igjen tilsist.

    SvarSlett
  10. Interessant debatt! Mangfold er spennende uansett, synes nå jeg. Men det er klart at man også må ha noen som ivaretar tradisjonen i sin rene form og konserverer, ellers kan noe gå tapt. Hilde, jeg bare lurer på hva du mener om dansen til Shakira? Synes du det er magedans?

    SvarSlett
  11. Jeg har vel egentlig ikke sett så mye til Shakira, merker jeg. Derimot får jeg av og til små jenter på 14 år på kurs, de vil lære å danse som Shakira. Jeg tror de blir litt skuffet når de kommer til meg, som terper teknikk, holdning, skadefri trening.

    Jeg er ikke så veldig glad i hennes stil, den er vel mer libanesisk, men det er jo helt klart magedans! Man kan ikke si noe annet!

    Selv om jeg personlig setter mer pris på avslappet, elegant og jordnær egyptisk dans...

    SvarSlett
  12. Interessant tråd, kult med mange forskjellige tanker rundt et tema:)
    Til Miriam, jeg ser ikke at Hilde skriver at Anasma er den eneste som har lykktes, hun skriver at hun er den eneste som FOR HENNE har lykktes, og det er en stor forskjell.

    Er det ikke bra at folk utrer sine meninger da? Selv om de er forskjellige? Det er jo det som skaper et marked for dansere innen alle sjangere og med varierte uttrykk. Om alle var enige i hva som var bra og ikke så hadde det bare fantes en stilart. Og om alle var enige med min mor så hadde det ihvertfall ikke vært egyptisk stil;)

    Ellers er jeg enig med Hilde. Ser mange forsøk på fusion og tenker 'kan de ikke konsentrere seg om å lære å gå før de skal løpe'. Føler at det ofte er et forsøk på en snarvei.. min personlige mening om kvaliteten på det som gjøres, ikke selve konseptet fusion som er meget forskjellig.

    Syns heller ikke det er latterliggjøring å bruke et klipp som er lagt ut for hele verden å se. Det trenger jo ikke være et stempel på all fusion, men et bra eksempel på et dårlig forsøk.
    Jeg tar meg ikke personlig nær av klipp av dårlige magedanserinner. Det er jo ikke et klipp av meg, og alle er vi forskjellige.
    Og selv om noe er kvalitetsmessig bra så betyr det ikke at alle liker det. Alle liker ikke sjokolade. Tro det eller ei;) (ganske utrolig egentlig..;))
    Selv liker jeg også Rachel Brice, syns hun har høy kvalitet på det hun gjør:)

    SvarSlett
  13. Hei Hilde!
    Jeg er litt overrrasket og egentlig litt skuffet over det første du skriver der... Det virker for meg at du ikke validerer opprinnelsen av f.eks Tribal Fusion i den uttalelsen. Tribal Fusion er en dansestil som vår alles kjære Jamila Salimpour er "oldemoren" til. Det er hun som satte igang hele sulamitten.

    Fusion er blanding av stilarter, som du sier. I tribal fusion har man American tribal style som base, og krydrer med andre moderne stilarter. Jeg kaller oftere og oftere min dansestil for "moderne magedans" slik mange fusion dansere gjør.

    Tribal Fusion har banet vei til Gothic og Dark Fusion ("Dark Gothic" blir litt smør på flesk), som ikke alltid har sin base i Tribal Style, men kan ha sin base i oriental.

    I tribalmiljøet har denne diskusjonen om nivåer, teknikker og hva som er hva florert over hele verden, og vi er fullt klar over at mange av disse termene desverre blir brukt feil. Det fins mange mislykkede forsøk, det kan jeg være enig i, men det fins det i all dans. Fusion stilene er såpass nye at det ikke har blitt ordentlig organisert enda, kan du si...
    Mye av dette skyldes at folk ikke vet opprinnelsen av og historien bak de forskjellige dansene man operer med, og men jeg håper vi som danselærere kan hjelpe folk å få innsikten de trenger for å kunne skille det ene fra det andre, og dermed "renske litt opp" i fusion stilene.

    Hvis du skal skrive om Tribal Fusion i Al raqassa så håper jeg du tar med litt om historien og opprinnelsen av Tribal og Fusion stiler. Det står masse på forskjellige hjemmesider og wikipedia. F.eks om hvorfor Tribal og Fusion stiler betegnes som magedans (men ikke som raqs sharki!).

    Jeg har også nettopp skrevet en kort TRIBAL og FUSION historie på norsk, som jeg har oversatt fra forskjellige engelske og amerikanske kilder. En slags brosjyre som jeg gir ut til elevene mine. Teksten ligger på min hjemmeside
    http://www.elinkaaven.com/#!dance/vstc6=tribal-fusion

    Jeg fikk desverre ikke lagt ut bildene til brosjyren og alt jeg ville der (er igang å lager en ny hjemmesiden pga mange problemer på denne), men om du er intressert i hele brosjyren på tekstfil med bilder, så bare si ifra! :D Men full verjson kommer på den nye hjemmesiden min (rundt jul)

    Jeg håper dette kan hjelpe med å oppklare uklarheter i forhold til hva Tribal fusion og andre Fusion stiler er for leseren dine.

    Hilsen Elin Kåven

    SvarSlett