Velkommen til bloggen min.

Jeg skriver om stort og smått som skjer i magedansverdenen: kurs, forestillinger, alt som er knyttet til magedans på ett eller annet vis. Her er det litt av hvert for alle mageinteresserte damer! Følg bloggen på e-mail, så får du vite alle ting du trenger å vite om Oslos magedans scene.

Welcome to my blog about belly dance. You will find information about classes, shows, anything that is (remotely) connected to belly dance. Enjoy!

fredag 13. mai 2011

Utdrikkingslag

Magedans på utdrikkingslag er veldig populært. Og det er morsomt å undervise, folk er alltid i godt humør, og vil gjerne ha det hyggelig.

Forrige helg hadde jeg flere utdrikkingslag, og det var 2 som skilte seg litt ut. Alle grupper har sin egen dynamikk og atmosfære. Utfordringen i det ene utdrikkingslaget jeg hadde, var at en deltager var blind. Der ble jeg stilt grundig til veggs! Jeg trodde at jeg forklarer veldig grundig, og har ord for alt, men jeg skjønte at svært mye av min undervisning foregår ved hjelp av "se og lær", snarere enn "lytt og lær". Det var veldig utfordrende og veldig gøy å prøve å formidle danse ved hjelp av ord snarere enn synsintrykk, men akk så vanskelig. Det ville selvfølgelig vært lettere om alle var blinde og dermed stilte likt. Jeg fikk en henvendelse fra Blindeforbundet en gang, med forespørsel om jeg kunne holde kurs. Kanskje jeg skal ta tak i det?

Ballettsalen er like fin som vi har sett på TV!
Et annet utdrikkingslag var på Operaen. En av danserene i Operaballetten skulle drikkes ut, og skulle få lære seg magedans. Det var veldig flott å få være i treningssalen til balletten, den var akkurat så stor, lys og flott som den ser ut på TV. For meg er ballerinaer på toppen av "næringskjeden", de er på en  måte det aller beste man får innen dans. De er topp skolerte dansere, men alt en ballerina er trent til å gjøre er akkurat det motsatte av det en magedanserinne gjør, så de måtte konsentrere seg veldig, som alle andre som prøve magedans for første gang. Det virket som magedansen slo godt an, og jeg er glad for at jeg fikk vært litt ambassadør for min flotte danseform, for en gjeng fantastisk dyktige dansere!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Belly dance is a very popular activity in hen parties. It is always fun to teach in these parties, because people are always in good mood, wanting to have a good time.

Last weekend I had several hen parties, and 2 of them stood out a little. All groups have their own energy and atmosphere. The challenge in one of the classes, was that one of the participants was blind. That taught me a lesson! I always thought that I explain the technique very well, having words for every thing. However I realized that a lot of my teaching goes by the principle of  "watch and learn" rather than " listen and learn". It was very challenging and fun to try and explain the dance via words instead of sight, and it was difficult. It would of course be easier if everyone were blind, standing on equal ground. I was asked by the Association for the blind one time to give classes, maybe I should look more into that?

One other party was at the Opera, for one of the members of the Opera Ballet. It was wonderful to be in the rehearsal studio of the Opera Ballet, it was just as big and light as it looks on TV. For me, classically trained dancers are at the top of the "food chain" in the world of dance, they are as good as it can possibly get. They are beautifully trained dancers, but everything a ballerina is trained to do is exactly the opposite of what a belly dancer does, so they had to concentrate hard, just as much as anybody else who tries belly dance for the first time. It seemed that the belly dance was a hit among the ballerinas, and I am so happy I could get to be a little bit of an ambassador for my beautiful form of dance, sharing it with a group of wonderful dancers!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar