Velkommen til bloggen min.

Jeg skriver om stort og smått som skjer i magedansverdenen: kurs, forestillinger, alt som er knyttet til magedans på ett eller annet vis. Her er det litt av hvert for alle mageinteresserte damer! Følg bloggen på e-mail, så får du vite alle ting du trenger å vite om Oslos magedans scene.

Welcome to my blog about belly dance. You will find information about classes, shows, anything that is (remotely) connected to belly dance. Enjoy!

lørdag 19. januar 2013

Gisler i Algerie

Vi hadde gjester  i går, et eldre ektepar som kom direkte fra Algerie på Oslobesøk, og min samboers algirske venn, bosatt i Oslo.  Det var altså 4 algirere og meg rundt bordet, og praten gikk livlig.

Gisselsituasjonen i Ayn Aminas kom selvfølgelig opp til duskusjon, og alle var svært opptatt av den. Menneskene som satt rundt bordet var fra ulike generasjoner, hadde ulike politiske meninger og ulik grad av religiøs overbevisning. Det alle var HELT enige om, var det det var den algirske staten, ved staten i staten, nemlig hæren, som stod bak hele greia. De fnøs foraktelig av den skumle Mokhtar Belmokhtar som vi hører om på nyhetene, og mente at det ikke var noen som helst måte han og hans tåpelige menn ville kunne komme inn på anlegget uten tillatelse fra hæren. Anlegget er så godt sikret at ikke flue ville klare å komme seg usett inn. Uten at jeg skal gå inn på alle detaljer, må jeg si at argumentene deres hørtes veldig logiske og overbevisende ut. Kanskje jeg holder på å bli smittet av den store, arabiske konspirasjonsteorien? Eller så er virkelig politikk et usedvanlig skittent og rått spill....

De var helt enige om at staten hadde igangsatt denne situasjonen, for å få det algirske folket med på at Algerie må intevenere i Mali, for å slå ned på de islamistiske gruppene som holder til nord i landet, og at det er greit at Algerie lar franskmennene fly gjennom deres luftrom.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar