Velkommen til bloggen min.

Jeg skriver om stort og smått som skjer i magedansverdenen: kurs, forestillinger, alt som er knyttet til magedans på ett eller annet vis. Her er det litt av hvert for alle mageinteresserte damer! Følg bloggen på e-mail, så får du vite alle ting du trenger å vite om Oslos magedans scene.

Welcome to my blog about belly dance. You will find information about classes, shows, anything that is (remotely) connected to belly dance. Enjoy!

onsdag 1. juni 2011

Burqa, skal-skal ikke?

 Burqa betyr maske, og den ser forskjellig ut i ulike land. Magedansere kjenner kanskje til den egyptiske gittermasken, som ofte blir brukt i milayakoreografier.

Haik og 'ajar,
foto: Jan Robert Williamsen

Den algirske masken heter 'ajar, og den er hvit, med eller uten blondekant. Da jeg var i Algerie første gang, ville jeg gjerne kjøpe et par slike, og ha til silkehaiken, som jeg fikk av min svigerinne.

Min kjære mann Phil og jeg dro avgårde til markedet for å lete etter masker. Vi lette og lette, og kom ingen vei, men til slutt løp vi rett på et par damer i haik og ajar, og Phil spurte om de kunne fortelle oss hvor man fikk kjøpt maske. Damen sperret øynene opp, og utbrøt forskrekket: "Hvorfor i all verden skal hun kjøpe ajar? Hun kan jo slippe å bruke den!" Hun trodde ikke sine egne ører, og slo fast at dersom hennes mann ikke hadde tvunget henne til å bruke haik og ajar, ville hun lagt dem til side på flekken. Det var varmt, upraktisk og tungt å puste bak masken, og hun ville gjordt mye for å slippe.

Min ene svigerinne går rundt med en ajar i vesken, for, som hun sier: "Mannen min synes det er så stas når jeg dekker meg til når jeg er ute med ham, men jeg liker det ikke, så jeg bruker ikke masken når han ikke er der."

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Burqa means face mask, and the burqa looks different in different countries. Belly dancers are maybe familiar with the Egyptian "fish net burqa", often used in Milaya performances.

The Algerian mask is called 'ajar, and it is white with or without lace trimmings. I wanted to buy a few 'ajars the first time I visited Algeria, to go with the silk haik I got fro my sister in law. My boyfriend Phil and I set off to the market, to go 'ajar hunting. We looked and looked, and found nothing. Finally we ran into a couple of ladies wearing haik and 'ajar, and Phil asked them if they could tell us where we could find a place to buy the mask. The lady opened her eyes wide, and said: Why on earth does she want a 'ajar? She doesn't have to wear it!" She couldn't believe her own ears, and said that if her husband didn't force her to wear the haik and 'ajar. she would put them both away immediately. The outfit is warm, unpractical, and it is difficult to breathe behind the mask, and she would be so happy to not have to wear it.

One of my sisters in law walks around with a 'ajar in her purse, ready to be out on at short notice, because, as she says: "My husband think it is so great that I hide my face when we walk together in public, but I don't like it, so I don't put it when he's not around."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar